topbella

Thursday, February 24, 2011

Pandanglah dengan pandangan hikmah



Bismillahirrahmanirrahim…

Selawat dan salam buat jujungan Muhammad serta ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda yang di muliakan…

Seorang adik bertanya kepada aku…

“kak, bukan kah akak kata ikhlas dalam beribadah ini perkara yang sukar?.. macam akak kata sebelum ni, iklas ni seperti seekor semut hitam, di atas batu yang hitam di lihat di dalam keadaan yang gelap… maknanya memang tak nampak… macam mane ye kak, kita nak ketepikan pandangan orang lain yang asyik mengata kat kita, ntah la kak.. penat da nak telan semua ni.. saya tahu saya orang yang biasa-biasa dan ingin nak berubah. Saya jadi ajk masjid ni pun bukan nak jawatan, tapi nak dekatkan diri pada Allah..”

Aku pandang wajah adik ku dengan kasih sayang, ya, aku tahu rasa sakit dalam dirinya. Bukankah aku juga pernah merasainya. Bahkan, sahabat-sahabat seperjuangan ku juga merasai lebih dari yang aku rasa.

“ dik, boleh tak akak katakan, itu semua adalah tarbiyah dari Allah buat adik..”

Adikku memandang ku dan tersenyum..

“A’a kan kak.. tarbiyah dari Allah.. kenapalah saya tak fikir macam akak fikir tu…?”

“hm.. lepas ni, adik pula yang akak menyebarkan islam, ya , sekarang pun adik dah pegang jawatan dalam surau dan adik juga membawa islam, dan adik ada mad’unya.. so, ini cabaran pertama adik.”

“hm.. tarbiyah Allah.. ya la kak, saya ni tak kuat, saya biasa biasa je”

“adik, cuba adik pandang semua kejadian dengan pandangan hikmah… segala apa yang berlaku ada hikmahnya..”

“ subhanaAllah kak.. ya, pandang dengan pandangan hikmah..tapi, saya tak sampai tahap nak pandang semua dengan pandangan hikmah…. ”

“ yup.. pandang dengan pandangan hikmah..dik, tak semua orang faham apa yang kita faham.. menjadi tugasan kita untuk bantu diorang faham apa yang kita fham.. hm… akak pun sedang mengingatkan diri akak.”

Aku tersenyum melihat adik usrah ku. Ya.. dapat juga aku melepas rindu.. subhanallah.. rasa kasih dan syang ini biarlah berpaksikan cintaMu…

“ hm.. x dapat jumpa akk lama2.. sy sedih sebenarnya, dapat jumpa akak kejap sangat..”

Ada genangan air mata tatkala aku melihat matanya..

“ hm. Xpe dik.. InsyaAllah, kita jumpa nanti, ada kesempatan yang Allah beri.”

“ Hm. insyaAllah kak”

Aku hanya dapat bertemu dengan adik usrah aku ni x sampai 30 minit. Subhanallah.. walau sesingkat ini pertemuan aku dan dia, tapi aku bersyukur kerana aku masih lagi mampu berkongsi ilmu, InsyaAllah dengannya...

Kepada adik usrah akk:

Dik, akak hanya ingin berkongsi apa yang akak tahu, kerana akak suatu ketika dahulu pernah merasai apa yang adik rasa.. ingin mencari.. mencari ilmu tentang Dia… biarlah apa yang mereka katakan, adakalanya pujian, kritikan.. jangan biar benda2 macam tu mengubah niat di hati kita… Subhanallah… semoga rasa cinta kami kepada Mu tidak berkurang… ameen.. InsyaAllah.

Wallahuta’ala A’lam

0 comments:

Post a Comment

 
Sampaikan© Designed by: Compartidisimo